Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου 2009

Οι καρμανιόλες των εθνικών δρόμων (Της Χαράς Τζαναβάρα) - Ελευθεροτυπία

Ανθρώπινες ζωές και κοινοτικοί κανόνες καταπατούνται εδώ και χρόνια στο «πέταλο» του Κορινθιακού. Στην κατ' ευφημισμόν «εθνική» οδό Κορίνθου - Πατρών βρίσκονται τα πιο μελανά σημεία του οδικού δικτύου της χώρας, που περιλαμβάνεται στις πρώτες θέσεις στον πίνακα με τις 20 καρμανιόλες των ευρωπαϊκών αυτοκινητόδρομων. Μέσα σε 10 χιλιόμετρα, από το 120ό ώς το 129ο χλμ., κοντά στο Αίγιο, καταγράφηκαν την τελευταία τετραετία 900 τροχαία, από τα οποία τα 19 σοβαρά με τρεις νεκρούς και 29 βαριά τραυματίες! Αλλά και ο υπόλοιπος δρόμος δεν είναι σε καλύτερη μοίρα. Από τα 120 χλμ. μόνο στα 23, κατά κανόνα στους ανισόπεδους κόμβους, υπάρχει κεντρικό στηθαίο ασφαλείας και μάλιστα μεταλλικό, που θεωρείται μειωμένης απόδοσης. Χώρια τις επικίνδυνες στροφές. Παρ' όλα αυτά, οι οδηγοί πλήρωναν για χρόνια τα πιο ακριβά διόδια που ίσχυαν σε ολόκληρη τη χώρα. Τα έσοδα στους δύο σταθμούς, το Ζευγολατιό και το Ρίο, υπολογίζονται σε 80.000 ευρώ την ημέρα, ενώ έργα συντήρησης δεν είχαν γίνει στην ουσία εδώ και τριάντα χρόνια. Με αυτά τα τριτοκοσμικά δεδομένα, η αύξηση που ισχύει από τον Αύγουστο δεν ήταν παρά η «σταγόνα» που έκανε την οργή να ξεχειλίσει... Με βάση την κοινοτική οδηγία 99/62 επιβάλλονται διόδια σε αυτοκινητόδρομους που διαθέτουν διαχωριστική νησίδα ασφαλείας ανάμεσα στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας και μόνο σε δρόμους με περισσότερες από μία λωρίδες κυκλοφορίας. Οσο για το ύψος τους, σημειώνεται ότι σχετίζεται με το κόστος κατασκευής, τα έξοδα λειτουργίας και την προοπτική ανάπτυξης νέων έργων. Ολες αυτές οι προδιαγραφές που περιγράφονται στην οδηγία δεν έχουν ούτε μακρινή συγγένεια με την πραγματικότητα της Κορίνθου - Πατρών. Ολόκληρος ο δρόμος διαθέτει μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και μία βοηθητική, η οποία στην ουσία «σηκώνει» όλη την κίνηση, παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) επιτρέπεται να χρησιμοποιείται μόνο για έκτακτες ανάγκες και όσοι οδηγοί κινούνται σε αυτή θα έπρεπε να τιμωρούνται με πρόστιμα. Η ανάδοχος κοινοπραξία ανακοίνωσε ότι έκανε βελτιώσεις σε μήκος 50 χλμ. και, με βάση τη σύμβαση που προώθησε το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, έχει περιθώριο ώς τον ερχόμενο Αύγουστο να προχωρήσει σε ουσιαστικές παρεμβάσεις στα επικίνδυνα σημεία. Η «Ε» απευθύνθηκε στο υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ και πληροφορήθηκε το «μονοπάτι» που αξιοποιείται από το 1999 ώς σήμερα για να ξεπεραστούν οι κοινοτικές προδιαγραφές: ακολουθείται η αμέσως επόμενη διάταξη που παρέχει κατ' εξαίρεση τη δυνατότητα σε ένα κράτος-μέλος να θεσπίσει διόδια και σε δρόμο που έχει χαρακτηριστικά παρεμφερή με αυτά του αυτοκινητόδρομου. Οι αρμόδιοι ενέταξαν σε αυτή την ειδική κατηγορία και την Κορίνθου - Πατρών. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, η συγκεκριμένη οδηγία δεν έχει καν ενσωματωθεί στο εθνικό μας δίκαιο. Πάντως, εδώ και καιρό, κυρίως οδηγοί φορτηγών και ξένοι υπήκοοι αρνούνται να πληρώσουν διόδια. Το γεγονός επιβεβαίωσαν και οι αρμόδιοι της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, οι οποίοι μας πληροφόρησαν ότι έχουν δώσει εντολή στους υπαλλήλους των διοδίων να καταγράφουν τα στοιχεία των «ανταρτών» για να εξετάσουν την περίπτωση προσφυγής στα δικαστήρια. Το πιο ανησυχητικό είναι ότι λόγω της αύξησης πολλοί οδηγοί προτιμούν την παλιά εθνική και το τελευταίο διάστημα ο δρόμος που περνά από πυκνοκατοικημένες περιοχές έχει γεμίσει νταλίκες, γεγονός που πολλαπλασιάζει τους κινδύνους για σοβαρά ατυχήματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου